Obagi Rosaclear™ System

(Tekst frå Hudhelse)

Rosacea er en relativt vanlig hudlidelse som rammer ca 5-10 % av Norges befolkning. Det er en kronisk hudtilstand som karakteriseres ved rødhet i ansiktet, særlig på kinn, nese, hake og panne. Symptomer kan også være vedvarende rødme og varme i huden, samt irritert hud. Noen plages også med kviselignende utbrudd og røde nupper, som ofte kan forveksles med akne.
Den egentlige årsaken til Rosacea er ikke kjent, men man går ut fra at det skyldes en kombinasjon av miljø og arvelig disposisjon. Det finnes ingen måte å fjerne Rosacea helt på, men riktig behandling kan lindre og redusere symptomer.

Hvem får Rosacea?

Rosacea rammer først og fremst de med lys hud.  Både menn og kvinner kan utvikle Rosacea, men kvinner har tre ganger så stor sjanse for å utvikle Rosacea som menn. De første symptomene starter ofte etter fylte 30 år.
Faktorer som kan utløse eller forverre tilstanden er:

• Sol
  • Ekstreme temperaturer
  • Krydret mat
  • Vin
  • Stress

Soling vil for mange forverre rødhet og utbrudd i huden. Det er derfor viktig å bruke en solkrem med høy faktor som inneholder mineralfiltre. Sinkoksid og Titandioksid er mineralfiltre som ikke absorberes av huden, og gjør at det er mindre sjanse for at huden blir irritert.

Produktinformasjon om RosaClear

Rosaclear er en kremserie som roer ned huden og demper rødhet og irritasjon. Serien består av flere produkter basert på milde ingredienser og er uten parfyme, oljer og alkohol. Produktene er dermatologisk og allergitestet.
Obagi Rosaclear™ Gentle Cleanser er en mild og drøy rens med aloe vera. Den fjerner skånsomt smuss og er godt egnet for rød og irritert hud. Den masseres godt inn i ansiktet, skylles av med lunkent vann og brukes både morgen og kveld.
Obagi Rosaclear™ Hydrating Complexion Corrector er godt egnet for rød og irritert hud. Med aloe vera, arnika, allantoin og sea whip dempes irritasjon. I tillegg inneholder den mica, et pigment som reduserer rødhet i huden. Kremen anvendes på røde og irriterte områder etter behov.
Obagi Rosaclear™ Skin Balancing Sun Protection SPF 30 er spesielt utviklet for rødflammet og irritert hud. Den inneholder både titandioksid og sinkoksid som gir god beskyttelse mot UV stråler og reduserer sannsynligheten for irritasjon i huden.

Rosacea

Rosacea vert ofte brukt om raud irritert hud både av helsepersonell og pasienter. Dei færreste skil mellom Rosacea og Cuporose.

Vi bruker Rosacea om hud som er raud og betent. Cuporose bruker vi om sprengte blodkar utan betennelse. Felles for begge tilstander er raud hud, særlig på kinn, nase, hake og panne. I tillegg har begge tilstander ofte tørr hud. Ser ein på huda i lupelampe ser ein oftast sprengte blodkar også på Rosacea.

Før og etter to behandlingar med IPL

Klikk for IPL

Vår erfaring er at det er vanskeleg å starte topikal behandling på hud med sprengte blodkar då den lett blir irritert og sår, derfor behandler vi blodkara fyrst så fremt der ikkje er pågåande inflamasjon/ betennelse. I så fall må den behandlast/ reduserast før behandling av blodkara.

Vårt behandlingsopplegg har vist seg som eit godt alternativ til mange og lange antibiotikakurer og pasientane får skjeldan tilbakefall.

Før og etter behandlingar med iClear XL og IPL

Pasientar med Rosacea kan ha positiv effekt av raudt lys, gjerne i kombinasjon med medikamentell behandling. Det raude lyset betrar blodsirkulasjonen og reduserer inflamasjonen.

Klikk for raudt lys

Rosacea og sprengte blodkar (Cuporose)

Som nemnt har dei fleste pasientar med Rosacea sprengte blodkar (cuporose) som eit element i sjukdomstilstanden.
Berre ved å fjerne blodkara vert betennelsestilstanden i huda betre og pasientane får sjeldnade og mildare ubrot.
Vår eraring er faktisk at lukkast du med å fjerne alle sprengte blodkar og pasienten unngår sol/solforbrenning, så kan ubrota forsvinne heilt.
Vi brukar å sei at det finst mange pasientar med sprengte blodkar (cuporose), som ikkje har rosacea, men vi har til gode å sjå pasientar med rosacea som ikkje har sprengte blodkar (cuporose).
Dette er vår erfaring gjennom 10 år, men våre påstandar er ikkje vitskapleg dokumentert (så vidt vi veit), men vi ynskjer likevel å dele denne erfaringa med andre, då vi trur at det kan vere nyttig erfaringskunnskap som kan kome andre til gode.